Ako sa vyhnúť preplneným čakárňam v čase pandémie COVID-19?

Starostlivosť o pacientov vyžaduje v čase pandémie zvýšenú pozornosť. Veľa ľudí odkladá návštevu lekára zo strachu, že sa nakazia koronavírusom. Pritom riskujú, že nedostanú optimálnu zdravotnú starostlivosť a zhorší sa im zdravotný stav. Bezpečné absolvovanie vyšetrenia vyžaduje dodržiavanie základných opatrení proti šíreniu COVID-19 a vhodným manažmentom pacientov.

Ako sa vyhnúť preplneným čakárňam v čase pandémie COVID-19?
Preplnené čakáre v čase pandémie COVID-19

Ambulancie fungujú v upravenom režime

Pandémia nového koronavírusu zasiahla všetkých zdravotníkov, vrátane ambulantných lekárov. Zdravotný personál v ambulanciách aj naďalej poskytuje pacientom potrebnú starostlivosť, je však potrebné dbať na prevenciu pred šírením COVID-19. V rámci nej je potrebné dodržiavať usmernenia Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktoré sa týkajú úpravy prevádzkových poriadkov zabezpečenia správneho hygienicko-epidemiologického režimu počas pandémie. Usmernenia sa týkajú všetkých polikliník a zdravotných stredísk, ktoré združujúcich zariadenia ambulantnej starostlivosti.

V samostatných ambulanciách:

  • Ordinačné hodiny by mali byť rozdelené pre pacientov bez podozrenia na ochorenie a samostatne pre pacientov s podozrením na COVID-19.
  • Pred fyzickou návštevou pacienta by mala prebehnúť telefonická konzultácia, posúdenie príznakov a stupňa ich naliehavosti.
  • Ak to pacient nevyžaduje bezodkladnú starostlivosť, mal by sa objednať na vyšetrenie v čase vyhradenom pre pacientov bez ochorenia COVID-19 (alebo naopak).
  • Pacienti by mali byť objednaný na presný čas, tak aby v čakárni nečakal viac ako jeden pacient.

Protipandemické opatrenia v zdravotných strediskách zahŕňajú aj povinnosť nosiť respirátor (v interiéri) a dezinfekciu rúk pred vstupom do ambulancie. Všetky ambulancie by mali dodržiavať dezinfekčný program, aby zabránili prenosu koronavírusu a ďalších infekcií, ktoré môžu pacienti prenášať jeden na druhého.

Riadenie príchodov pacientov počas pandémie

Ak sa pacienti na vyšetrenia alebo prehliadky objednávajú výlučne cez telefón, zdravotný personál strávi na linke až 6 hodín denne. Vyplýva to z údajov zverejnených na NCZI. Ak telefonáty prebiehajú bez prestávky, pacienti majú problém dovolať sa. Napríklad ak v čakárni sedí 15 pacientov, vidia, kto prišiel pred nimi a čo sa v ambulancii deje. No pokiaľ sa rovnaký počet pacientov snaží dovolať na plne vyťažené linky, samozrejme, môže byť nespokojný.

Objednávanie pacienta na presný čas tak, aby sa v čakárni s nikým nestretol, sťažuje aj situáciu, keď niektorí pacienti na vyšetrenie neprídu. Ak lekár na každého pacienta alokuje 20 minút a traja z nich zabudnú na vyšetrenie, nebude ich mať kto nahradiť. Lekár nebude môcť pracovať celú hodinu. Kalendár vyšetrení sa tak zaplní hluchými miestami a ďalší pacienti budú na svoje vyšetrenie čakať zbytočne dlho.

Online objednávanie k lekárovi
Prehľadný kalendár s informáciami o pacientoch

Online objednanie k lekárovi, riadenie príchodov a čakania

Praktickým riešením pre lekárov je online systém, pomocou ktorého môžu pacienta objednať na konkrétny čas, monitorovať príchody a zaradiť do poradia naliehavé prípady. Takýmto systémom je aj eČakáreň, online poradovník, do ktorého sa pacient môže „postaviť” cez mobil alebo kiosk v čakárni. Veľkou výhodou je schopnosť predpovedať dĺžku čakania. Pacient sa môže prihlásiť ešte pred tým, než do čakárne vojde a prísť až vo chvíli, keď je lekár pripravený, alebo počas čakania odísť von bez obáv z toho, že ho niekto predbehne. Pacientom objednaným na konkrétny dátum pošle aplikácia upozornenie deň vopred.