Atmosféra v ambulancii ovplyvňuje priebeh pacientovej liečby, dokazujú štúdie

Pacienti si často vytvárajú prvý dojem z lekárskej praxe v čakárni alebo na recepcii. Stav nábytku, prvý kontakt s personálom, počet ľudí v čakárni… to všetko ovplyvňuje, ako pacient vníma svoju návštevu lekára. Menej dôležité nie sú ani priestory, v ktorých prebieha vyšetrenie. Atmosféra u lekára totiž pôsobí na náladu pacienta, čo sa napokon odráža aj na jeho zdraví.

Čakáreň u lekára
Priestor čakárne a ambulancie vplýva na stav pacientov

Štúdia Americkej asociácie nemocníc ukázala, že existujú jasné väzby medzi zdravím a pohodou pacientov a prostredím zdravotníckych zariadení. Pacienti vyjadrili potrebu osobného priestoru, útulnej atmosféry a príjemného dizajnu. Naopak, negatívna skúsenosť s prostredím ambulancie môže viesť k stresu, nepokoju a vzbudzovať v pacientovi pocit, že lekárska starostlivosť nie je dostatočne kvalitná.

Ovplyvňuje nás všetko, čím sa obklopujeme

Vplyvom dizajnu na ľudské telo sa zaoberá množstvo interiérových dizajnérov aj architektov. To, čo nás obklopuje, prestupuje aj do myslenia a ovplyvňuje naše pocity aj správanie. Prostredie okolo nás vnímame všetkými zmyslami. Napríklad príliš farebné alebo hlučné prostredie vytvára priveľa vnemov, môže zrýchliť dýchanie, ktoré je plytké a nepostačuje k správnemu prekrveniu tela. Naopak pokojné prostredie podnecuje k relaxu, znižuje mieru stresu a prospieva zdraviu človeka.

Aby bola návšteva lekára príjemným zážitkom

Pacienti, ktorí vstúpia do zdravotníckeho zariadenia, sú často náchylní na vysokú hladinu stresu a pocit úzkosti. Ten môže súvisieť s ich zdravotným stavom, ale aj s vyšetrením samotným. Dlhé čakanie, nepríjemný prístup personálu i nervozita ďalších pacientov dokáže znepokojiť takmer každého. Útulná atmosféra a pohodlie v čakárni dokáže tieto pocity zmierniť. Ak sa pacienti cítia príjemne, budú menej nervózni a zlepší sa ich celková skúsenosť s návštevou lekára.

Vyšetrenie u lekára
Útulná atmosféra a pohodlie v čakárni pri návšteve lekára.

Čakáreň vytvára viac než len prvý dojem

Mnohí lekári si uvedomujú, že priestor ich pracoviska je dôležitý, pretože v ňom trávia najviac času. Občas ale zabúdajú na to, že prehliadka alebo vyšetrenie jedného pacienta zaberie iba niekoľko minút. Oveľa viac času trávia pacienti v priestoroch čakárne. Nielen že tu získajú prvú predstavu o zdravotníckom zariadení, no často tu pobudnú významnú časť svojho dňa. Malý priestor obsadený veľkým množstvom ľudí môže mať negatívny dopad na organizmus človeka, vyvolávať stres a nepríjemné pocity. Zariadenie ambulancie je síce dôležité, no rovnako netreba podceniť ani pohodlie, ktoré pacientom poskytnete v čakárni.

Čo je pri zariaďovaní čakárne a ambulancie najdôležitejšie?

Prvým dôležitým bodom je jednoduchá navigácia. Predovšetkým ak sa vaša ambulancia nachádza vo veľkom zdravotnom stredisku alebo administratívnej budove. Pacientom by malo byť jasné, kde ambulanciu nájdu a kde môžu čakať na svoje vyšetrenie. Dôležitý je samozrejme aj vzhľad, osvetlenie či vôňa v čakárni. To všetko ovplyvňuje pacientov dojem a môže mu spríjemniť, alebo naopak zhoršiť zážitok z návštevy lekára.

Zásadným aspektom je aj proces prijímania pacientov a ich čakania. Dnes už existujú rôzne moderné registračné a vyvolávacie systémy, pomocou ktorých sa pacient môže prihlásiť do radu a čakať pokojne aj mimo čakárne. Jedným z nich je systém eČakáreň určený všetkým lekárom a ambulanciám, ktoré vyžadujú jednoduchú správu príchodov a čakania pacientov. Vďaka systému eČakáreň bude vaša čakáreň moderná, prehľadná a menej plná.

Pacienti najčastejšie hodnotia dojem z čakárne a ambulancie

V recenziách lekárov pacienti zvyčajne hodnotia čakacie doby, prostredie ambulancie a prístup personálu. Tieto aspekty komentujú oveľa častejšie, než samotné vyšetrenie. Práve atmosféra a ľudský prístup je to, čomu rozumejú najlepšie a čo dokážu férovo ohodnotiť. Navyše sa prvý dojem z čakárne často prenesie aj na personál. Ak je priestor nedbalý a zastaraný, pacienti budú mať podobný pocit aj z lekára. To je ďalší dôvod, prečo sa okrem kvalitnej práce oplatí venovať aj stavu čakárne aj ambulancie.